Preventivno - vzgojni nasveti
Varno z avtobusom
🔗 Varnostni pas: zakaj ga (še vedno) potrebujemo – in zakaj je njegova raba obvezna?
Varnostni pas je že desetletja sinonim varnosti v vozilu, a kljub temu podatki Policije kažejo, da kar polovica letos umrlih voznikov in potnikov v vozilih ni bila pripeta. V letu 2025 je Policija obravnavala že skoraj 15.000 kršitev zaradi neuporabe pasu, kar je zaskrbljujoče.
V sodobnih vozilih pasovi vsebujejo napenjalnike in omejevalnike sile, zato je pravilna namestitev ključna. Zgornji del pasu naj poteka preko rame (ne čez vrat), spodnji pa tesno preko bokov – nikakor preko trebuha. Vzglavnik naj bo v višini vrha glave ali ušes, sedežni položaj pa vzravnan, da preprečimo zdrs pod pasom (učinek “submarining”).
Varnostni pas je vaš prvi varnostni sistem v vozilu – zato se (pravilno) pripnite vedno in povabite k temu tudi sopotnike.
Več strokovnih informacij in priporočil preberite v celotnem prispevku 🔗 Varnostni pas – nuja in obveza
Mobilni telefoni v prometu
Uporaba mobilnega telefona med vožnjo postaja v zadnjih letih razširjena. Ključno sporočilo, ki ga želimo posredovati voznikom in voznicam je, naj med vožnjo ne uporabljajo mobilnega telefona, ampak naj se varno ustavijo na primernem mestu in opravijo telefonski klic ali pošljejo SMS sporočilo. Če voznik telefonira med vožnjo, je to tako, kot bi imel v krvi 0,8 promila alkohola. Med pisanjem SMS sporočila, voznik 4x več časa ne gleda na vozišče, kot pri normalni vožnji.
Uporaba mobilnih telefonov med vožnjo pa vpliva tudi na:
- slabši reakcijski čas voznika (50% slabši kot vožnja v normalnih pogojih),
- počasnejše zaznavanje prometne signalizacije in reagiranje nanjo,
- daljšo zavorno pot,
- zmanjšano zaznavanje okolice in prometa,
- večje tveganje pri odločitvah, kot je npr. zmanjšana varnostna razdalja, manjše prilagoditve razmeram na cesti in drugo.
Z uporabo mobilnega telefona v prometu se zmanjšuje zbranost in pozornost voznika na ključne informacije iz okolja, zato povečujemo tveganje za nastanek prometne nesreče. Zato: NE UPORABLJAJTE TELEFONA MED VOŽNJO. Vozimo pametno.
Mobilni telefoni v prometu - informacija
Prednostne lokacije za izvedbo meritev hitrosti v občini Škofja Loka
Priporočila za večjo varnost pešcev:
- Hodite po pločniku: kadar pločnika ni, hodite po levi strani cestišča, da vidite nasproti vozeča vozila.
- Cesto prečkajte na označenih prehodih: uporabljajte prehode za pešce ali semaforje, kjer je to mogoče. Če prehodov ni, bodite še posebej previdni.
- Poskrbite, da ste dobro vidni: izogibajte se mrtvim kotom vozil, vzpostavite očesni stik z voznikom, nosite svetla oblačila in odsevnike, ponoči ali v slabši vidljivosti uporabite lučko.
- Vedno se prepričajte pred prečkanjem: poglejte levo, desno in še enkrat levo.
- Otroci naj bodo vedno v spremstvu odraslih: držite jih za roko in naj se ne igrajo v bližini ceste.
- Pešačenje pod vplivom alkohola je nevarno: če ste zaužili alkohol ali droge, raje uporabite varen prevoz ali javni promet.
- Upoštevajte prometne predpise: pešci nimajo absolutne prednosti- spoštujte rdečo luč.
- Na avtocesti je hoja prepovedana: v primeru okvare vozila se umaknite za zaščitno ograjo in oblecite odsevni telovnik.
- Odrasli držite otroke za roko pri prečkanju in hoji po cesti. Otroci se ne smejo igrati ob cesti.
Osnovna pravila za varno udeležbo e-skirojev v prometu:
- Zaščitna čelada je priporočljiva za vse, saj je brez nje poškodba glave veliko bolj možna.
- Uporaba zaščitne čelade je obvezna do 18. leta.
- E-skiro lahko vozijo osebe, starejše od 14 let oziroma od 12. do 14. leta, če imajo kolesarsko izkaznico.
- Vozniki e-skirojev morajo voziti po površinah, namenjenih kolesarjem. Kjer teh površin ni, morajo voziti ob desnem robu smernega vozišča ceste v naselju, kjer je najvišja dovoljena hitrost vožnje do 50 kilometrov na uro. Pravila, ki veljajo za kolesarje, se smiselno uporabljajo tudi za voznike e-skirojev oz. lahkih motornih vozil.
- Za varno vožnjo sledite navodilom za uporabo, ki jih je izdal proizvajalec e-skiroja. Z navodili se podrobno seznanite še pred pričetkom prve vožnje.
- Za varnost vseh udeležencev mora imeti voznik e-skiroja ponoči in ob zmanjšani vidljivosti prižgan na sprednji strani žaromet za osvetljevanje ceste, ki oddaja belo svetlobo, na zadnji strani pa pozicijsko svetilko, ki oddaja rdečo svetlobo. Na zadnji strani mora imeti nameščen rdeč odsevnik, na obeh straneh pa rumene ali oranžne bočne odsevnike.
- Med vožnjo z e-skirojem ne uporabljajte slušalk ali mobilnega telefona, saj to odvrača pozornost od dogajanja v prometu. Tako zlahka spregledate drugega udeleženca prometa.
- Na e-skiroju je prepovedano prevažati druge osebe.
- Za voznike e-skirojev velja ničelna toleranca do alkohola v prometu. Le tako bodo varni v prometu in ne bodo ogrožali drugih.
- Vozniki e-skirojev v območju skupnega prometnega prostora, ki ga souporabljajo vsi udeleženci cestnega prometa, vozijo tako, da ne ogrožajo pešcev. V območjih za pešce lahko vozijo le z maksimalno hitrostjo pešca, najbolje pa je, da z e-skiroja sestopijo. E-skiroji so skoraj neslišni, zato jih drugi udeleženci v prometu težje zaznajo, prav tako pogosto ne pričakujejo, da so tako hitri, zato lahko pride do neustreznih ali prepoznih reakcij pešcev oziroma drugih udeležencev v prometu. Nase naj zato vozniki e-skirojev opozorijo z zvočnim signalom.
- Pri prehitevanju e-skirojev z motornim vozilom dosledno upoštevajte minimalno bočno razdaljo, ki znaša najmanj 1,5 metra; prehitite šele tedaj, ko je to povsem varno. Zaradi majhne površine silhuete so uporabniki e-skirojev tudi slabše vidni.
Svojo varnost lahko kolesarji povečajo, če:
- vozijo tehnično brezhibno kolo,
- dosledno upoštevajo prometne predpise (vožnja po kolesarski stezi, upoštevanje prednosti, prečkanje ceste na označenih prehodih za pešce, vožnja ob robu cestišča itd.),
- uporabljajo zaščitno kolesarsko čelado,
- uporabljajo odsevne predmete in luči za boljšo opaznost na cesti,
- ravnajo previdno in preudarno ter predvidevajo ravnanje drugih udeležencev v prometu,
- prilagodijo hitrost še ranljivejšim pešcem.
Pri nakupu čelade pazite da upoštevate nekaj napotkov:
- Kolesarska čelada mora biti izdelana v skladu z mednarodnim standardom za kolesarske čelade EN 1078 z oznako CE. Na nalepki mora biti oznaka proizvajalca, države, kjer je bila izdelana, velikost čelade in leto proizvodnje. Nalepka z oznako standarda mora biti na levi strani čelade. Navodilo za uporabo čelade, pa je obvezno na desni notranji strani čelade.
- Čelada mora biti primerne velikosti. S priloženimi blazinicami ali s posebnim sistemom si jo uredite da trdno stoji na glavi in je udobna. S trakovi je enako, čelado morajo ob padcu obdržati na glavi ter biti poleg tega udobni.
- Da čelada prepreči poškodbo, jo mora kolesar pravilno nositi. Čelada mora ležati na glavi tako, da je njen prvi rob približno 2 cm nad obrvmi. Čelada mora biti med vožnjo vselej zapeta s trakovi za zapenjanje, ki se morajo prilegati bradi.
- Po vsakem močnejšem udarcu, je potrebno čelado zamenjati, saj se poškoduje notranja zgradba čelade, ki ob ponovnem udarcu ne bo več uspešno zaščitila kolesarja.
- Pri nakupu čelade za otroka, jo izbirajte skupaj z njim. Tako boste izbrali ustrezno velikost. Otroku pa prepustite izbiro vzorca in barve, da jo bo z veseljem nosil.
Ob upoštevanju naslednjih napotkov vam/nam bo mogoče le uspelo:
- Že pri prvih vožnjah s kolesom, naj otrok uporablja kolesarsko čelado. Tudi, ko otroka vozite na posebnem sedežu na svojem kolesu. Tako se bo lažje navadil na njeno uporabo.
- Vedno ko se otrok vozi s kolesom vztrajajte, da nosi čelado. Ni pomembno, ali je to majhno otroško trikolo ali veliko kolo, niti ali se vozi po igrišču ali na cesti. Bodite vedno dosledni, saj se lahko nesreča ali padec pripetita kjerkoli. Največ nesreč in padcev je prav na otroških igriščih in dvoriščih.
- Kolesarske čelade se navadimo, kot pripenjanja z varnostnim pasom. Kdor se navadi na njeno uporabo, se počuti slabo, če je ne nosi.
- Bodite pozorni in vedno otroka pohvalite, ko se sam spomni, da si mora namestiti čelado.
- Tudi sami uporabljajte kolesarsko čelado med vožnjo s kolesom in bodite tako otroku zgled. Otrok zelo pozorno opazuje vaše vedenje in bo sprejel čelado kot samoumevno, če bo tudi za vas samoumevna.
- Z otrokom se pogovarjajte in mu predstavite smiselnost uporabe kolesarske čelade, pokažite mu na primeru, npr. z jajcem, ki se razbije če ga vržemo na tla ter z jajcem, ki ima stiroporni ovoj in se pri padcu ne razbije. Prav tako mu pokažite, kdo vse in pri katerih športih uporabljajo športniki čelado, ki naj mu bodo vzor (smučarji, kolesarji, vozniki motornih koles, veslači na divjih vodah, alpinisti, padalci, hokejisti itd.). Razložite mu, da v prometu velikokrat pride do nepredvidenih okoliščin, na katere ne more vplivati in so lahko zanj in njegovo glavo usodne.
- Otroku razložite, kakšne so lahko posledice, če ne uporablja kolesarske čelade, katere poškodbe so najpogostejše in kako jih čelada preprečuje. Povejte mu, da se bojite, da bi si poškodoval glavo. Spodbujajte tudi otrokove vrstnike in prijatelje, da uporabljajo kolesarsko čelado, saj se bo otrok tako počutil bolj vključenega v skupino.
Za varnost kolesarja je izredno pomembno, da ima brezhibno kolo, ki ima:
- zvonec,
- delujočo sprednjo in zadnjo zavoro,
- sprednjo belo in zadnjo rdečo luč,
- odsevnike v pedalih in med naperami, in
- je ustrezne velikosti (nastavitev sedeža, krmila).
Kolesar mora biti za kolesarjenje primerno oblečen:
- Vedno uporablja zaščitno kolesarsko čelado, ki ščiti glavo pred hujšimi posledicami,
- nosi udobna oblačila, hlačnice spnemo z odsevnim trakom in preprečimo, da zaidejo med napere,
- v dežju uporablja kolesarsko pelerino in ne dežnika,
- uporablja svetla oblačila in odsevnike za večjo vidnost.
Več informacij najdete na zloženki.
Varnostni nasveti za voznike:
- Bodite strpni do ranljivejših udeležencev: pešce, kolesarjev, otrok, in starejših.
- Zmanjšajte hitrost v naseljih in v bližini prehodov za pešce.
- Pešci so ponoči v mraku težje vidni.
- Vedno ustavite pred prehodom za pešce in kolesarje.
- Ne prehitevajte vozila, ki je ustavilo pešcu pred prehodom.
- Pri zavijanju bodite pozorni na pešce in kolesarje.
- Bodite še posebej previdni v bližini šol, vrtcev, igrišč in drugih območij, kjer so pogosto otroci ali starejši.
- Pešce lahko pričakujete tudi tam, kjer to ni dovoljeno npr. na avtocestah.

Varnostni nasveti za motoriste:
- Pred vsako vožnjo preverite brezhibnost motorja ter pnevmatik.
- Nikoli ne vozite pod vplivom alkohola ali drugih drog.
- Vedno uporabljajte zaščitno čelado in ostalo opremo kot so ščitniki, jakna, rokavice (tudi pri vožnji z mopedom ali kolesom s pomožnim motorjem do 25 km/h).
- Ne vozite prehitro, saj hitrost povečuje verjetnost padca, podaljšuje zavorno pot, ostale voznike pa presenetite.
- Vedno vozite s prižganimi lučmi ter si nadenite odsevni telovnik, da boste bolje vidni in prej opazni, saj je vidnost ključni element varnosti v prometu.
- Posebej bodite pozorni na vozila, ki zavijajo, da vas ne spregledajo, ter na tovorna vozila, da se jim ne zapeljete v mrtvi kot.
- Pri zavijanju in vožnji skozi ovinke bodite pozorni na to, da s celotnim telesom ne prečkate vmesne črte (polovice vozišča).
- Raje kot sami se odpravite v družbi večih motoristov, da boste bolje opazni, ter da skrbite drug za drugega, nikakor pa ne tekmujte med seboj.
- Bodite pozorni na razne neravnine, pesek, ali mokro spolzko cestišče in absolutno znižajte hitrost.
- Preizkušanje motorja, polaganja ovinkov, ter lastnih sposobnosti izvajajte raje na kakšnem varnem poligonu, nikakor pa ne na cesti, kjer so situacije težko predvidljive.

Ravnanje na odstavnem pasu avtoceste:
- Vključite vse štiri smernike. Po okvari umirjeno zapeljite na odstavni pas in hitrost zmanjšajte šele, ko zapustite vozni pas.
- Uporabite odsevni telovnik in se umaknite za ograjo. Pazite na pobočja ali prepad za ograjo.
- Postavite varnostni trikotnik 80-100 metrov za vozilom. Trikotnik postavljajte le za zaščitno ograjo- ne hodite po odstavnem pasu.
- Uporabite SOS stebriček ali pokličite pomoč. Najbližji stebriček se običajno nahaja vsakih 2km. Lahko pokličete tudi 1970 (PIC) ali 112.
