Z majhnimi ukrepi do velikih učinkov
Občina Škofja Loka sodeluje v evropskem projektu URBACT IV S.M.ALL. Cilj je je zagotoviti trajnostno in dostopno mobilnost za vse. V projektu smo v sodelovanju z občankami in občani ter lokalnimi društvi izdelali načrt odprave pomanjkljivosti cestne infrastrukture ter v tem letu izvedli že prve ukrepe. Eden med pomembnejšimi je posodobitev semaforskih tipk za slepe in slabovidne.
Občina Škofja Loka skupaj z Zavodom za spodbujanje dostopnosti Dostop sodeluje v evropskem projektu URBACT IV S.M.ALL, ki traja od junija 2023 in se bo zaključil konec letošnjega leta. Namen projekta je razvijati trajnostne in dostopne rešitve mobilnosti za vse, še posebej za ranljive skupine, kot so otroci, starejši, invalidi ter osebe z različnimi funkcionalnimi oviranostmi.
S pomočjo občank in občanov smo v Škofji Loki izdelali načrt odprave pomanjkljivosti na cestni infrastrukturi, na katere so opozorili prav uporabniki in uporabnice z različnimi oviranostmi. Te pomanjkljivosti bomo v prihodnjih letih postopoma odpravljali in s tem korak za korakom izboljševali dostopnost prostora.
Prvi konkretni ukrepi so že izvedeni. Na križišču Stara Loka–Podlubnik–Binkelj smo v sodelovanju s podjetjem Asist posodobili tipke za slepe in slabovidne. Obstoječe tipke smo zamenjali z novejšimi, ki poleg zvočnega signala nudijo tudi funkcijo vibriranja. To pomeni, da je lahko glasnost tipke nastavljena na minimalno, kar je za stanovalce manj moteče, vibracija pa slepim in slabovidnim jasno sporoča, kdaj je čas za varno prečkanje ceste.
Uradno odprtje smo izvedli v četrtek, 28. avgusta 2025, na lokaciji križišča Stara Loka-Podlubnik-Binkelj v družbi predstavnikov Društva slepih in slabovidnih, bližnjih stanovalcev oziroma stanovalk, predstavnic Zavoda Dostop, podjetja Asist in Občine Škofja Loka. Prikazano je bilo delovanje novih tipk za slepe in slabovidne v praksi. Stekel je spontan pogovor o prednostih in slabostih, ki jih prinašajo trenutne nastavitve tipk. Glede na širok razpon možnosti, ki jih nove tipke omogočajo, nameravamo po krajši poskusni dobi obdržati nastavitve, primerne tako zakonodaji kot potrebam ciljnih skupin. Enourni dogodek smo zaključili s skupinskim simboličnim, a tokrat bolj varnim prehodom prek vseh štirih prehodov za pešce in jabolkom, ki s svojo obliko ponazarja celovitost oziroma zaokroženost rešitev, je preprosto in priročno, hkrati pa v sebi nosi seme – kot prispodobo trajnostnih sprememb, ki jih projekt želi uveljaviti v prostoru.
Dodana vrednost projekta S.M.ALL je v mednarodni mreži sodelujočih mest: Ferrara (Italija), Larissa in Komotini (Grčija), Associação de Municípios de Fins Específicos Quadrilátero Urbano (Portugalska), Sofia (Bolgarija), Duskininkai (Litva), Eurometropolis Strasbourg (Francija), Bucharest Metropolitan Area Intercommunity Development Association (Romunija) ter Škofja Loka (Slovenija), kjer z izmenjavo dobrih praks skupaj raziskujemo možnosti urejanja javnih poti in utrjenih površin na način, da so dostopne za vse uporabnice in uporabnike – tudi tiste, ki se srečujejo z dodatnimi izzivi pri gibanju.
Projekt, ki ga sicer vodijo predstavniki vodilnega partnerskega mesta Ferrara in strokovnjak Pietro Elisei, bo trajal do 31. decembra 2025 in je sofinanciran s strani Evropske unije.